Spotykane czasem beztroskie bagatelizowanie sygnałów, które dobiegają do nas spod podłogi samochodu skutkuje zazwyczaj z jednej strony pogłębianiem się usterki i zmniejszaniem bezpieczeństwa, a z drugiej wzrostem kosztów naprawy. Może to świadczyć o tym, że coś jest nie tak z zawieszeniem naszego pojazdu. A szybsze wykrycie usterki daje szanse na skuteczne wyeliminowanie niebezpieczeństwa stosunkowo niewielkim kosztem na etapie, który nie pociąga za sobą rozległych interwencji mechanika.
Najczęstsze przyczyny i elementy wydające osobliwe odgłosy
- Jedną z bardzo często spotykanych usterek układu jezdnego naszego auta są luzy powstałe w kolumnie kierowniczej. Niestety, początkowo są one bardzo słabo słyszalne i z tego też powodu trudne do wykrycia. Moment, w którym orientujemy się, że powstała jakaś nieprawidłowość w pracy układu kierowniczego i pojawiamy się w warsztacie, zwykle jest niestety tym momentem, gdy już usterka nabrała dość dużych rozmiarów. O usterce świadczą zazwyczaj charakterystyczne stuki przy skręcaniu, a także wyciek płynu hydraulicznego. Zbagatelizowanie tego problemu może pociągnąć za sobą poważne konsekwencje w postaci pogorszenia się komfortu kierowania, a nawet spowodować utratę panowania nad pojazdem podczas jazdy.
- Innym przypadkiem, który możemy spotkać podczas eksploatowania samochodu jest sytuacja, w której podczas skręcania dociera do naszych uszu głuchy klekot. Tego typu odgłos może świadczyć, że prawdopodobnie wystąpił problem z przegubem. Jest to bardzo ważny element odpowiadający za przeniesienie siły napędowej ze skrzyni biegów na koła. Bardzo ważnym elementem są gumowe osłony, które zabezpieczają przed przedostawaniem się zanieczyszczeń. Nawet niewielkie uszkodzenie może w znaczący sposób pogorszyć pracę przegubu, a nawet doprowadzić do jego uszkodzenia. Wielu kierowców niestety bagatelizuje ten element, a wymienić go możemy za kilkanaście złotych. Uszkodzenie przegubu może skończyć się w najgorszym przypadku nawet urwaniem koła.
- Innym ważnym elementem, ale również narażonym na awarie są sworznie. Razem z elementami metalowo-gumowymi odpowiadają za tak zwaną sztywność zawieszenia i łączenie poszczególnych jego elementów. Jest to element, który w trakcie eksploatowania samochodu podlega ciągłym obciążeniom, a dziesiątki tysięcy kilometrów prowadzą do jego zużycia. Efektem może być, w zależności od stopnia zużycia, utrudnione panowanie nad pojazdem a w skrajnych przypadkach nawet utrata kontroli.
- W trakcie silnych podbić koła może dojść także do uszkodzenie amortyzatora. Zazwyczaj dzieje się to w przednim zawieszeniu. Podczas silnego uderzenia może się uszkodzić górne mocowanie amortyzatorów. Skrzywiony amortyzator powoduje, że nasze zawieszenie może wydawać skrzypiący dźwięk. Natomiast dźwięk, który dochodzi do nas podczas skręcania kół (choćby na parkingu podczas manewrów) oznaczać może, że uszkodzone zostało górne łożysko (część kolumny resorującej).
- Mimo, iż stan naszych dróg znacznie się w ostatnich latach poprawił, to jednak nadal pozostawia wiele do życzenia. Zwłaszcza po okresie zimowym w nawierzchni powstają dziury. Poruszanie się po takiej nawierzchni i częste uderzenia samochodu w wyrwy na drogach w końcu powoduje uszkodzenie łożysk naszych kół. Jednym z objawów awarii jest nasilający się wraz z prędkością szum.
- Elementem zawieszenia stosunkowo trwałym są sprężyny. Ich najczęstszą usterką jest pęknięcie. które odczuwamy poprzez zmniejszony komfort prowadzenia auta oraz oczywiście dochodzące stuki świadczące o uszkodzeniu zawieszenia.
- Kołysanie, podskakiwanie, nurkowanie podczas hamowania, dobijanie na dziurach jest to jasny sygnały, że doszło do sporych zmian i pogorszenia pracy amortyzatorów w naszym samochodzie. Żywotność amortyzatorów może wynosić nawet 300 tys. kilometrów, jednak w znaczący sposób skraca ją jazda po nierównych nawierzchniach. Niestety podróżowanie naszymi rodzimych drogach dość często naraża nasze auto na kontakt z takimi nierównościami. Ważne jest, aby pamiętać, że wymieniając lub naprawiając amortyzatory, robimy to parami.
Najlepszym sposobem na uniknięcie poważnych uszkodzeń w układzie kierowniczym i zawieszeniu jest okresowa ich kontrola w stacji kontroli pojazdów. Regularna kontrola stanu zawieszenia oraz okresowe badanie geometrii kół, znacznie zwiększy nasze bezpieczeństwo, jak i żywotność poszczególnych elementów, co wyeliminuje potrzebę kosztownych napraw. Zaleca się profilaktycznie raz w roku dokonać takiego przeglądu, co nie jest zbytnim obciążeniem, szczególnie porównując z korzyściami jakie się z tym wiążą.
Tags: