Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Popularne usterki zawieszenia – na co zwrócić uwagę?

Awaria zawieszenia to zawsze duża niepewność dla właściciela auta. Potencjalny problem początkowo może być zarówno drobnostką, jak i wymagającą naprawą, która sporo kosztuje. Im bardziej skomplikowana konstrukcja, tym bardziej kosztowna może być naprawa układu zawieszenia. W tym tekście przybliżymy informacje o samym zawieszeniu oraz najpopularniejszych usterkach. Co najczęściej psuje się w zawieszeniu samochodu?

Charakterystyka układu zawieszenia

Kolejne generacje samochodów, które trafiały do sprzedaży, posiadały różnorakie rozwiązanie pod względem zawieszenia, czyli elementów, które łączą koła z resztą pojazdu. Obecnie jednak dużą popularnością cieszy się kilka rodzajów, które najczęściej można spotkać w popularnych markach samochodów. Zaliczyć do nich można z pewnością kolumny McPhersona przy osi przedniej wraz z belką skrętną z tyłu. Największą zaletą tego rozwiązania jest prostota. Przekłada się to zarówno na niskie koszty produkcji, jak i ewentualnej naprawy. To najczęstszy rodzaj zawieszenia w autach osobowych segmentów A, B i C. Za stabilność, komfort jazdy oraz sterowność odpowiada kilka części. Najważniejsze z nich to:

  • elementy prowadzące jak wahacz, drążek poprzeczny, drążek wzdłużny,
  • elementy resorujące jak np. sprężyna śrubowa, resor piórowy,
  • elementy tłumiące, czyli amortyzator.

Producenci samochodów przy projektowaniu nowych modeli stają przed tym samym wyzwaniem: jak pogodzić wygodę jazdy z jednoczesnym dobrym prowadzeniem auta przy większych prędkościach. Ponadto ważne jest chociażby to, żeby pojazd działał równie efektywnie kiedy jest w pełni załadowany oraz w sytuacji, kiedy w środku znajduje się wyłącznie kierowca.

Kiedy dochodzi do awarii zawieszenia w samochodzie i czym grożą?

Jak większość części w aucie, także elementy zawieszenia ulegają zużyciu. Jeśli jednak styl jazdy oraz warunki drogowe są wymagające, eksploatacja postępuje znacznie szybciej. Większość elementów wystawiona jest też na działania warunków atmosferycznych, wobec czego często można spotkać się z ogniskami korozji. Przyczyną usterki może być również niewłaściwy montaż

Nawet najmniejszy problem z zawieszeniem samochodowym może mieć poważne konsekwencje w czasie jazdy. Niewłaściwe działanie układu zawieszenia może znacząco wpływać na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Zmniejsza się stateczność, a uszkodzony amortyzator ma wydatny wpływ na słabszą przyczepność. Nawet drobna usterka przekłada się np. na szybsze zużycie opon.

Typowe usterki zawieszenia

Do najczęściej psujących się elementów zawieszenia należy zaliczyć łączniki stabilizatora. Zadaniem tej części jest spajanie stabilizatora z wahaczem lub kolumną McPhersona. Na szczęście łączniki należą również do najtańszych w naprawie elementów. 

Przeguby można szybko wymienić. Pierwsze problemy z łącznikami objawiają się w postaci głuchych stuków, które usłyszeć można zwłaszcza podczas jazdy po nierównym terenie. Równie często wymiany wymagają tuleje stabilizatora. Kiedy słychać hałas oraz skrzypienie z przedniej osi, warto wybrać się do stacji diagnostyki zawieszenia. Tego typu przeglądy dobrze wykonywać po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.

Kolejny problem z zawieszeniem może dotyczyć wahaczy. Ta niezwykle ważna część, która odpowiada za prowadzenie poszczególnych kół, składa się z tulei oraz sworznia. Czasami można wymienić tylko poszczególny element, a w niektórych autach konieczna jest wymiana całego wahacza. Zdarza się też, że koszt zakupu nowych tulei jest tak duży, że korzystniej jest wymienić całą część. Problemy można mieć także z tylną belką. Pierwszymi objawami będą odgłosy, które nasilają się podczas jazdy po nierównym terenie.

Podsumowanie

W przypadku każdej z tych awarii należy niezwłocznie udać się do warsztatu samochodowego, gdyż usterki zawieszenia mogą mieć niezwykle groźne konsekwencje dla bezpieczeństwa podróżujących. Dlatego lepiej na bieżąco wymieniać zużyte elementy, co z pewnością jest tańsze niż naprawa całego układu.

Tags:

About Author