Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Ustawianie zbieżności po niepokojącym zdarzeniu

Specjaliści zalecają sprawdzanie zbieżności kół w samochodzie przynajmniej raz w roku. Gdy kierowcy zdarzy się jednak wjechać w dużą dziurę na jezdni lub w czasie parkowania uderzyć dość mocno w krawężnik lub inną przeszkodę, może się okazać, że konieczne będzie dokonanie takiego badania niezwłocznie po takim zdarzeniu. Zazwyczaj takie sytuacje powodują, że istnieje duże prawdopodobieństwo utraty prawidłowej zbieżności kół.

Po wymianie i naprawie elementów zawieszenia

Przytrafiło się, że auto uderzyło w krawężnik lub doszło zdarzenia  drogowego gdzie został narażony na uszkodzenie któryś z elementów zawieszenia. Jest to sygnał, że czas na ustawienie zbieżności kół. O kontrolę zbieżności trzeba się również zatroszczyć po wymianie któregoś z elementów zawieszenia lub układu kierowniczego oraz gdy kupuje się używane auto. Kłopoty z ustawieniem w nim zbieżności mogą świadczyć o tym, że pojazd był wcześniej poważnie uszkodzony. Bezwzględnie trzeba natomiast sprawdzić zbieżność po naprawie związanej z wypadkiem lub kolizją pojazdu.

O właściwe parametry zbieżności kół należy odpowiednio dbać, ponieważ mają one ogromny wpływ nie tylko na komfort podróżowania, ale przede wszystkim decydują o bezpieczeństwie prowadzenia samochodu. Są jednym z ważnych elementów zapewniających jak najlepszą przyczepność kół do nawierzchni. A co się z tym wiąże zachowania auta na drodze nie tylko w czasie jazdy na wprost, ale przede wszystkim w momencie pokonywania zakrętów, wykonywania nagłych manewrów, na przykład omijania niespodziewanej przeszkody, a zwłaszcza podczas nagłego hamowania.

Objawy nieprawidłowej zbieżności

Istnieje wiele objawów mogących świadczyć o nieprawidłowej zbieżności kół. Jednym z nich jest na przykład sytuacja, w której bieżnik jednej opony jest nadmiernie zużyty tylko z jednej strony lub opony po jednej stronie pojazdu są bardziej zniszczone niż te znajdujące się z drugiej.

Inne objawy niewłaściwej zbieżności to:

  • podczas jazdy na wprost auto ściąga w jedną ze stron,
  • kierownica nie chce wracać do pozycji wyprostowanej po wyjściu z zakrętu,
  • samochód jedzie prosto, mimo że jego kierownica jest skręcona,
  • pojawiają się opóźnienia pomiędzy skręceniem kierownicy i reakcją samochodu na ten manewr,
  • w czasie jazdy na wprost kierownica auta jest „przekoszona”, czyli przekrzywiona na jedną ze stron,
  • przy większych prędkościach odczuwa się drgania na kole kierowniczym.

Komputerowe badanie geometrii kół

Najbardziej nowoczesne i dokładne jest badanie zbieżności kół metodą 3D. Trwa jedynie kilka minut. Nie jest drogie i może uchronić przed poważnymi konsekwencjami.

Głównym elementem urządzeń 3D – oprócz obrotnic i płyt rozprężnych – jest komputer oraz zestaw kamer umożliwiających obrazowanie 3D. Specjalne tarcze mocowane na kołach pozwalają na określenie ich pozycji w przestrzeni, a kamery wysokiej rozdzielczości na odczytywanie parametrów. Natomiast komputer posiada bazę danych obejmującą około 25 tysięcy modeli samochodów. Nie ma więc kłopotów ze znalezieniem właściwych ustawień, które mechanik może szybko wprowadzić.

Jednym z wiodących marek służącym do kompleksowego badania układu jezdnego samochodów jest system diagnostyczny firmy HUNTER. Maszyna diagnostyczna tej firmy jest centralnym urządzeniem w nowoczesnym warsztacie samochodowym. Jednostka sterująca HUNTER WA pobiera, koordynuje, przetwarza i pozwala zarządzać na różnych poziomach dostępu wieloma urządzeniami diagnostycznymi. Dostęp do danych, urządzeń i rezultatów pomiarów zarówno w jednym serwisie jak też w sieci.

Tags:

About Author