Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Co warto wiedzieć o amortyzatorach samochodowych?

Amortyzatory samochodowe to jedne z najmocniej eksploatowanych elementów podczas jazdy. Amortyzatory muszą przyjmować na siebie tłumienie wibracji powstających podczas jazdy. W jaki sposób zbudowane są amortyzatory oraz dlaczego są tak ważne? W jaki sposób sprawdzić, czy amortyzatory kwalifikuje się do wymiany?

Zadanie amortyzatorów w samochodzie

Podstawowym zadaniem amortyzatorów jest tłumienie dużych drgań oraz niwelowanie przechyłów karoserii podczas pokonywania łuków. Amortyzatory powodują także, że nacisk na koła jest równo rozłożony. Ponadto zapewniają kołom stały docisk do powierzchni jezdni, dzięki czemu samochód jest zawsze zachowuje sterowność. Amortyzatory mają więc za zadanie przede wszystkim zadbać o bezpieczeństwo a także mieć pozytywny wpływ na nasz komfort podczas każdej podróży. Dzięki obecności tych urządzeń, samochód jest w stanie sprawnie wykonywać nagłe manewry, dobrze zachowuje się podczas hamowania, oraz mają bardzo duży wpływ na ogólną sterowność pojazdu.

Objawy zużycia amortyzatorów

Niestety, zużycie amortyzatorów zawsze postępuje bardzo powoli, przez co bardzo trudno jest zauważyć moment zużycia. Objawy są zwykle bardzo subtelne, aczkolwiek wprawny kierowca wyczuje większe przechyły nadwozia oraz odczuje pogorszenie się prowadzenia pojazdu i jego większą nerwowość. Ponadto, bardzo mocno zużyte amortyzatory często dają taki zestaw objawów, jak chociażby zapalanie się kontrolki ABS i ESP podczas delikatnego hamowania, oraz stukanie dochodzące z zawieszenia podczas pokonywania zakrętów. Poza tym, nierównomierne zużycie opon świadczy o zużytych amortyzatorach.

Najczęstszą awarią i zarazem objawem zużytego amortyzatora jest rozszczelnienie się tłoka, przez co obudowa amortyzatora jest w całości zaolejona. Wyciek oleju z amortyzatora bardzo często łączy się również z rozbiciem elementów gumowych, przez co jazda z takim amortyzatorem objawia się stukaniem zawieszenia. 

Jazda z uszkodzonymi amortyzatorami

Dłuższa eksploatacja pojazdu z rozbitymi amortyzatorami doprowadzi do degradacji wszystkich tulei metalowo gumowych, zużycia łączników stabilizatorów, zużycia opon oraz ciągłego obciążenia sprężyn. Elementy te sprawią, że systemy wspomagające kierowcę nie będą mogły działać poprawnie. Zużyty amortyzator wydłuży drogę hamowania oraz zwiększy prawdopodobieństwo nagłej utraty panowania nad autem. 

Kiedy należy wymienić amortyzator?

Przede wszystkim, stan amortyzatorów należy regularnie badać podczas okresowego przeglądu stanu technicznego pojazdu. Urządzenia pomiarowe sprawdzają sprawność tłumienia układu zawieszenia. Wyniki podawane są w procentach, gdzie wynik powyżej 70% oznacza w pełni sprawne zawieszenie. Jeśli wynik badania będzie poniżej 40%, to wtedy należy sprawdzić układ zawieszenia w poszukiwaniu zużytych elementów. Należy pamiętać, że badanie sprawdza zdolność tłumienia drgań całego zestawu zawieszenia, a nie samych amortyzatorów. Dlatego oprócz badania należy przeprowadzić dokładne oględziny zawieszenia. 

Wymiana amortyzatorów – czy można samodzielnie?

Wymiana amortyzatorów jest dość prosta, aczkolwiek wymaga użycia specjalnych ściągaczy do sprężyn. Poza tym, odkręcenie niektórych starych i zapieczonych śrub może być bardzo problematyczne. Jeśli jednak będziemy mieli odpowiednio dużo samozaparcia i odrobinę umiejętności, to wymiana amortyzatora nie będzie stanowić problemu. 

Jeśli jednak nie mamy umiejętności i czasu na takie operacje, to dużo lepszym i łatwiejszym rozwiązaniem będzie zlecenie wymiany amortyzatorów profesjonalistom. Poza tym, mechanicy samochodowi przy okazji sprawdzą stan tulei i łączników. W wypadku zużycia tych elementów, zalecanym rozwiązaniem jest ich wymiana.
O ile sama wymiana jest prosta, to po każdorazowej ingerencji w układ zawieszenia należy ustawić od nowa geometrię zawieszenia. Jest to czynność, która jest niezbędna dla zachowania optymalnego komfortu jazdy.

Tags:

About Author