Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Czujnik kąta skrętu – wszystko co powinieneś wiedzieć

Współczesne samochody wyposażone są w liczne elementy pomiarowe, które służą między innymi do ułatwienia jazdy autem i zwiększenia bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów. Jednym z takich elementów jest czujnik kąta skrętu. Jest to niepozorne urządzenie, którego działanie w dużym stopniu przekłada się na komfort jazdy. Warto wiedzieć za co odpowiedzialny jest czujnik skrętu, co zrobić podczas jego awarii i jakie systemy w samochodzie są z nim powiązane. Po lekturze poniższego artykułu, pytania te nie będą dla Ciebie zagadką. Przyjemnego czytania!

Czujnik kąta skrętu – co to jest i do czego służy?

Czujnik kąta skrętu to ważny element pomiarowy, który jest częścią układu kierowniczego samochodu. Czujnik skrętu, jak sama nazwa wskazuje jest przeznaczony do monitorowania kąta skrętu kół samochodu. Jego działanie pozwala między innymi na wykrywanie zmian kierunku jazdy pojazdu i dostosowywanie zachowania układu kierowniczego w czasie rzeczywistym. Co więcej, czujnik skrętu połączony jest z innymi systemami, które współpracując ze sobą, zwiększają bezpieczeństwo i wygodę jazdy. 

Działanie czujnika kąta skrętu polega na nieustannym analizowaniu wszystkich ruchów kierownicą, jakie wykonuje kierowca w trakcie jazdy. Dane te przekazywane są do komputera samochodowego. Układ ABS, wspomaganie kierownicy czy tempomat współpracują z czujnikiem kąta skrętu wykorzystując pozyskane przez niego informacje.

Działanie czujnika skrętu w samochodzie 

Czujnik skrętu w samochodzie zbudowany jest ze stojana i wirnika. Wirnik jest elementem połączonym z wałkiem kolumny kierowniczej, natomiast stojan jest częścią przymocowaną do obudowy sensora. W momencie, w którym kierowca porusza kierownicą wytwarzane są mikroprądy, które procesor czujnika skrętu przelicza na kąt obrotu. Przeanalizowane dane przesyłane są do sterowników w formie cyfrowej i później mogą z nich korzystać pozostałe systemy samochodowe. 

Awaria czujnika kąta skrętu

Czujnik kąta skrętu zaprojektowany i umiejscowiony jest tak, że jego mechaniczne uszkodzenie jest prawie niemożliwe. Do awarii czujnika najczęściej dochodzi wskutek ingerencji w kolumnę kierownicy lub przez błędy w oprogramowaniu. Jakie objawy mogą zwiastować awarię czujnika skrętu

Przede wszystkim samochód powinien wyświetlić odpowiedni komunikat, który informuje kierowcę o uszkodzeniu czujnika. Systemy wspomagania, których działanie opiera się na danych zbieranych z czujnika, mogą przestać działać. Zmianie ulegnie działanie kierownicy – wspomaganie kierownicy (o rodzajach wspomagania pisaliśmy tutaj) zostanie wyłączone lub ograniczone ze względu na brak danych z czujnika. 

Kalibracja czujnika kąta skrętu

Jeśli istnieje podejrzenie niepoprawnego działania czujnika kąta skrętu, jego naprawa możliwa jest tylko w specjalistycznym warsztacie samochodowym, który ma możliwość podłączenia się do komputera diagnostycznego, który wykryje przyczynę problemu. 
W niektórych wypadkach wystarczy wykonanie ponownej kalibracji czujnika. Kalibracja definiuje na nowo ustawienia czujnika skrętu i umożliwia mu wykonywanie poprawnych odczytów.

Tags:

About Author