Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Piasty kół oraz łożysko — budowa, funkcje, najczęstsze usterki

Samodzielne diagnozowanie usterki w samochodzie może być dość skomplikowane, szczególnie jeśli awaria dotyczy piasta oraz łożyska koła. Dlatego w dzisiejszym wpisie przyjrzymy się bliżej budowie oraz funkcjom pełnionym właśnie przez te elementy układu samochodowego. Przeanalizujemy najczęstsze usterki z nimi związane, ale co najważniejsze — podpowiemy, jak rozpoznać usterkę piasta i łożyska w kole oraz jak odpowiednio zareagować, aby jak najdłużej zachować nasz pojazd w optymalnym stanie. Serdecznie zapraszamy. 

Piasta koła i łożysko — co to takiego?

Piasta kół i łożysko to bardzo ważne, choć dość małe elementy budowy samochodu, które mają bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. 

Piasta koła (wyróżniamy piastę koła przedniego oraz piastę koła tylnego) to centralny element, który potocznie mówiąc, pozwala kołu obracać się wokół nieruchomej osi pojazdu. Jest to komponent zamocowany do osi samochodu, który przenosi obciążenia z koła na układ zawieszenia. Piasta jest również miejscem montażu tarczy hamulcowej, co pozwala na efektywne działanie układu hamulcowego.

Z kolei łożysko koła to mechanizm umieszczony wewnątrz piasty, który umożliwia płynny obrót koła wokół osi. Łożyska są konstruowane tak, aby znosić duże siły obrotowe, które występują podczas jazdy samochodem. Współpracując z piastą, łożyska zapewniają płynność ruchu koła, redukując tarcie i zużycie, a także minimalizując przeciążenia i drgania przenoszone na resztę pojazdu.

W skrócie można opisać to tak, że piasta koła stanowi zewnętrzną część mechanizmu, która jest widoczna i bezpośrednio połączona z kołem, podczas gdy łożysko koła to wewnętrzny mechanizm, umożliwiający płynny i efektywny obrót piasty oraz koła wokół osi samochodu. Oba te elementy współpracują ze sobą, tworząc integralną część układu jezdnego, która ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu. 

Jak rozpoznać awarię piasty i łożyska w kole?

Wbrew pozorom zarówno piasta koła, jak i łożysko to elementy dość wytrzymałe, jednak jak wszystkie inne elementy budowy samochodu nie są wieczne. Wielu producentów deklaruje ich trwałość (oczywiście przy odpowiedniej eksploatacji) na 500 tys. km przebiegu. Niemniej zaleca się wymianę po przejechanych około 150-200 tys. km, a niekiedy nawet szybciej, np. w przypadku wystąpienia usterki. Jej rozpoznanie jest kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa i wydajności pojazdu. Oto kilka objawów, na które warto zwrócić uwagę:

  • Dziwne dźwięki — szumy, buczenie czy stukanie podczas jazdy może wskazywać na problemy z łożyskiem w kole.
  • Luzy w kole — jeżeli wyczuwalne są luzy lub drgania w kole, może to sugerować uszkodzenie piasty.
  • Problemy z kierowaniem — wibracje w kierownicy mogą wynikać z problemów z łożyskami, wpływając negatywnie na stabilność prowadzenia.

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń piasta koła i łożyska

Jak już wspomnieliśmy zużycie się piasty koła i łożyska wraz z upływem czasu jest procesem naturalnym, z którym jako kierowcy musimy się liczyć. Istnieją jednak dodatkowe czynniki, które mogą przyspieszyć zużycie tychże elementów. Należą do nich, np.: 

  • Niewłaściwe smarowanie — brak lub niewłaściwe smarowanie łożysk może przyspieszyć proces zużycia.
  • Nadmierne obciążenia — ekstremalne warunki jazdy czy przeciążenia pojazdu mogą przyczynić się do szybszego zużycia piast i łożysk.
  • Niestabilność temperatury — skoki temperatury, zwłaszcza nagłe zmiany, mogą wpływać negatywnie na kondycję łożysk.

Czy po wymianie łożyska należy ustawić zbieżność kół w samochodzie? 

Nie ma takiego nakazu, niemniej po każdorazowej ingerencji w montaż, lub demontaż zawieszenia samochodu powinno być wykonane ponowne ustawienie zbieżności kół. Takie działanie wpłynie nie tylko na komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także równomierne zużywanie się bieżnika w oponach, czy braku konieczności ponownego, szybkiego powrotu do serwisu mechanicznego.

Tags:

About Author