Zapewnienie właściwej zbieżności kół czy też szerzej – ich poprawnej geometrii to jedna z kluczowych kwestii w naszym samochodzie. Niedoskonałości w tym układzie mogą być odczuwane przy każdym skręcie, a nawet w czasie jazdy wprost. Dlatego właśnie badanie zbieżności i odpowiednia geometria naszych kół może mieć kluczowe znaczenie dla zapewnienia sobie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i wygody jazdy.
Zbieżność i geometria kół – podstawowe różnice
Osoby mniej zaznajomione z tematem często używają słów geometria i zbieżność kół zamiennie jako synonim. Nic bardziej mylnego. Zbieżność kół w rzeczywistości jest jednym z elementów pełnej geometrii kół naszego samochodu. Ustawienie zbieżności kół ma na celu takie ich wypoziomowanie, by były względem siebie w pozycji równej (tor jazdy również będzie dzięki temu równiejszy). Czasami bowiem koła są minimalnie pochylone do środka (zbieżność) lub na zewnątrz (rozbieżność).
W trakcie badania geometrii brane są pod uwagę również inne elementy pojazdu. Ustawia się elementy podwozia uzyskując efekt równej, stabilnej jazdy oraz bezpiecznego hamowania w każdych warunkach. W ramach geometrii mogą być dostosowywane między innymi kąty wyprzedzania, nachylenia osi sworznia, kąt pochylenia kół pod względem szosy.
Źle ustawiona zbieżność lub geometria – możliwe skutki
Zmniejszenie żywotności opon, gorsze parametry eksploatacyjne, wydłużona droga hamowania czy też niebezpieczeństwo w ruchu drogowym i zmniejszony komfort jazdy – to tylko niektóre z kwestii, które mogą być wynikiem niewłaściwie ustawionej geometrii lub zbieżności naszych kół. To właśnie z tych przyczyn zaleca się regularne ustawianie zbieżności i regulowanie kół przynajmniej raz w roku, a w uzasadnionych przypadkach częściej. Nawet jeżeli wyniki badania naszych kół mieszczą się w ogólnych normach, to i tak na przykład przy okazji przeglądu warto dopytać o możliwość poprawy ich zbieżności oraz geometrii, jeżeli parametry są już nieoptymalne.
Technologia Hunter – czym jest i dlaczego warto ją wykorzystać?
Hunter jest producentem bardzo uznanym w świecie motoryzacji. Od dawna firma ta dostarcza nowoczesne rozwiązania z zakresu serwisu podwozi samochodowych. To przede wszystkim precyzyjne pomiary i kalibracja układów jezdnych pojazdów z bardzo dużą dokładnością. Tego rodzaju technologie z jednej strony wpływają na bezpieczeństwo na drodze, ale przy okazji również ułatwiają i usprawniają pracę warsztatom samochodowym.
Najczęściej stosowane w warsztatach urządzenia Hunter:
- Laserowe systemy osiowania pojazdów;
- Montażownice do opon;
- Tokarki do hamulców;
- Wyważarki do kół;
- Sprzęt analityczny i kontrolny.
Geometria 3d z użyciem sprzętu Hunter
W Auto Zyk wykorzystuje się takie właśnie sprzęty i technologie do wykonywania usług serwisowych. Geometria kół 3d oraz wyważenie kół z użyciem technologii Hunter daje nieporównywalnie lepsze efekty niż w przypadku pracy na starszych sprzętach, co jest spotykane w wielu warsztatach samochodowych. W przypadku urządzeń Hunter służących do geometrii wykorzystanych zostaje kilka kamer pomiarowych i specjalne głowice montowane na kołach. To z kolei pozwala na bardzo precyzyjne określenie ewentualnych odchyleń i ich niwelację.
Tags: