Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Ustawianie zbieżności – jak przebiega

Prawidłowo ustawiona zbieżność kół odpowiada za bezpieczną jazdę. Opona, która dolega do ziemi całym swoim bieżnikiem zapewnia odpowiedni poziom przyczepności, dzięki czemu auto zachowuje się stabilnie. Co się dzieje, gdy elementy zawieszenia zużyją się? Auto zaczyna lekko pływać po drodze, gorzej się prowadzi a także zużywa elementy eksploatacyjne zawieszenia dużo szybciej. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Udać się do warsztatu samochodowego na ustawienie zbieżności!

Czym jest zbieżność kół?

0ważne w pojazdach przednionapędowych, ponieważ źle ustawiona zbieżność może powodować sytuację, w której jedno z kół ma więcej przyczepności od drugiego, przez co przenosi ono więcej mocy. Taka sytuacja powoduje ściąganie samochodu oraz utratę stabilności. Popularnym objawem tej sytuacji jest myszkowanie samochodu po drodze, co wymusza na kierowcy stałe poprawianie kierunku jazdy. W celu uniknięcia niestabilności pojazdu, ustawia się koła pod bardzo nikłym kątem do wewnątrz, dzięki czemu koła będą działać na siebie nawzajem z taką samą siłą, zapewniając stabilne prowadzenie. Takie rozwiązanie pozytywnie wpływa na prowadzenie auta, jednak posiada wady w postaci lekkiej podsterowności pojazdu (auto woli jechać na wprost niż skręcać), a także powoduje dodatkowe obciążenie opon i elementów zawieszenia. 

Jak wygląda badanie i ustawianie zbieżności?

Przebieg badania zbieżności zależy od warsztatu i dostępnej technologii. Badanie geometrii 3D w warsztatach Auto ZYK przebiega bardzo sprawnie. Jeżeli kierowca odczuwa dyskomfort w prowadzeniu swojego pojazdu, może przyjechać na badanie oraz dowiedzieć się, czy wymiany elementów zawieszenia będą niezbędne, aby ustawianie zbieżności miało sens. Samo badanie jest bardzo proste, dzięki obecności maszyny do badania zbieżności 3D. Badanie przebiega tak, że diagnosta wjeżdża na stanowisko, po czym zakłada na koła specjalne głowice pomiarowe. Komputer za pomocą specjalistycznej optyki sprawdza występujące kąty, po czym przekazuje informacje do diagnosty. Na ekranie komputera wyświetla się informacja dotycząca tego, które elementy zawieszenia należy wyregulować. Diagnosta dokonuje regulacji a komputer na bieżąco sprawdza, jak poprawki wpływają na zbieżność. 

Objawy braku zbieżności

Poprawnie ustawiona zbieżność powoduje, że auto samoistnie prostuje tor jazdy. Jeżeli skręcimy kierownicę, auto będzie chciało się nam przeciwstawić. W momencie gdy puścimy kierownicę, auto powinno wyprostować swój kierunek jazdy. Takie zjawisko jest jak najbardziej pożądane. Gdy zbieżność jest źle ustawiona, kierowca musi cały czas walczyć z autem i prostować jego kierunek jazdy. Zła zbieżność powoduje, że auto nie potrafi jechać na wprost. Podobnym objawem złej zbieżności jest także łatwiejsze wchodzenie w zakręt lewy niż w prawy lub odwrotnie. Oznacza to, że zbieżność kół nie jest równa sobie, co oznacza że jedno z kół ma większy kąt ustawienia do wewnątrz od drugiego. Są to zjawiska które wymagają udania się na stację diagnostyczną w celu zbadania, co powoduje takie zachowanie pojazdu.

Tags:

About Author