Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Badanie zbieżności – co warto wiedzieć?

Samochód to dobro o które warto dbać. Systematyczne przeglądy auta, badanie ogólnie pojmowanego stanu technicznego przedłuża jego żywotność. Duży wpływ na “kondycję” samochodu ma także cykliczne badanie zbieżności kół, o których warto pamiętać co roku!

Dlaczego zbieżność ulega zmianie?

 

Badanie zbieżności jest niezbędnym elementem ustawiania geometrii kół w naszych samochodach. Źle ustawiona zbieżność będzie objawiać się zwiększonym zużyciem paliwa i opon, a także będzie wymagać od kierowcy ciągłej korekty toru jazdy. Zbieżność kół jest mocno uzależniona od eksploatacji samochodu a także od wieku auta. Z czasem elementy gumowo metalowe zużywają się, przez co powstają luzy w zawieszeniu. Czasami wystarczy wjechać w dziurę na drodze, by rozregulować zbieżność. Zbieżność może także ulec zmianie gdy dokonywaliśmy napraw zawieszenia w naszym aucie. Wymiana starych, zużytych elementów na nowe zmienia geometrię całego podwozia. Dlatego warto po zimie lub po wizycie u mechanika sprawdzać zbieżność, ponieważ odpowiada to za nasze bezpieczeństwo na drodze.

Co się dzieje gdy ustawienie zbieżności jest niepoprawne?

Niepoprawne ustawienie zbieżności kół powoduje zwiększone koszty eksploatacyjne naszego samochodu. Podstawowym objawem złej geometrii kół jest ściąganie auta w jedną stronę podczas jazdy. Wymaga to częstych korekt toru jazdy. Przez ściąganie auta dochodzi także do przyspieszonego i nierównomiernego zużycia opon. Długotrwała jazda ze złą geometrią może doprowadzić do zmniejszenia czasu eksploatacji opon nawet o połowę. Zła zbieżność to także przyspieszone zużycie elementów eksploatacyjnych zawieszenia, takich jak końcówki drążka kierowniczego czy tuleje wahaczy. Na koniec należy wspomnieć o zwiększonym spalaniu, które jest następstwem zwiększonych oporów toczenia samochodu. Całość wpływa na obniżenie komfortu prowadzenia samochodu, poprzez wymaganie od kierowcy ciągłych poprawek toru jazdy, co jest męczące i zmniejsza bezpieczeństwo na drodze.

Kiedy należy badać zbieżność?

Specjaliści zalecają, by zbieżność była badana minimum raz do roku. Najlepszym okresem na badanie zbieżności jest wiosna, ponieważ zima jest okresem zwiększonego ryzyka uszkodzenia zawieszenia, poprzez wjechanie w niewidoczną dziurę. Ponadto, zawieszenie powinno być poddane sprawdzeniu przy każdorazowej wymianie kół lub opon, a także po naprawie zawieszenia lub układu kierowniczego. Zbieżność należy także zbadać po wjechaniu w dużą dziurę, zwłaszcza jak zaobserwujemy ściąganie auta w jedną ze stron po tym zdarzeniu. Zbieżność musimy także zbadać gdy zaobserwujemy przycinanie bieżnika. Jeżeli na którejś z opon mamy widoczne ślady eksploatacji a na innych nie, to sygnał, że zbieżność lub geometria się rozregulowały.

Tags:

About Author