Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Dlaczego warto ustawić geometrię po zimie?

Zima jest trudnym okresem zarówno dla ludzi jak i dla samochodów. Duże wahania temperatur, błoto pośniegowe, śnieg i sól drogowa mają duży wpływ na ustawienia zawieszenia. Geometria zawieszenia często rozregulowuje się, w związku z jazdą po nierównej, dziurawej, śniegowej powierzchni a także okazjonalnych zatrzymaniach się na krawężnikach. Dlaczego ustawienie geometrii po zimie jest tak ważne dla samochodu, oraz dlaczego warto przeprowadzić badanie geometrii zawieszenia wiosną?

Jak działa zima na zawieszenie?

Zima jest bardzo trudnym okresem dla samochodów i kierowców. Ukryte dziury w drodze wypełnione miękkim śniegiem lub wodą, lód, wysoka wilgotność i niska temperatura. Do tego dodamy miksturę zrobioną z błota pośniegowego, piasku i soli drogowej. W ten sposób uzyskujemy warunki, które są w stanie uszkodzić nawet najtwardsze samochody. Wilgoć i sól, które osadzają się na zawieszeniu samochodu działają niszcząco na elementy metalowe – powodując powstawanie korozji, a także na elementy gumowe – powodując przyspieszone starzenie się gumy. Parcenie elementów gumowych jest pierwszym krokiem do tego, aby zniszczyć elementy zawieszenia. Wszelkiej maści gumowe kołnierze zabezpieczające połączenia są zimą narażone na bardzo szybkie zużycie. Ich zużycie zazwyczaj wiąże się z pojawieniem się luzów w zawieszeniu, co prędzej czy później rozregulowuje geometrię zawieszenia. Bez względu na to, ile nasze auto kosztowało, jazda samochodem z błędną geometrią zawieszenia jest męcząca – ciągłe poprawki i pływanie samochodu po drodze powoduje, że kierowca jest bardziej skupiony na utrzymywaniu toru jazdy. Dodatkowo, zła geometria i zbieżność kół powoduje większe spalanie paliwa.

Wiosenna zmiana opon a geometria

Sezonowa wymiana opon jest zazwyczaj pretekstem do tego, aby zbadać ustawienia zbieżności lub geometrii zawieszenia. Warto to zrobić zwłaszcza po zmianie kół na letnie. Nieprawidłowa geometria może wydatnie przyspieszyć zużycie opon, przez co nie będą one nam służyć przez standardowe 5 lat. Dbanie o to, aby geometria zawieszenia była ustawiona poprawnie jest ekonomicznie uzasadnione – prawidłowa geometria kół to mniejsze zużycie bieżnika, a także rzadsza konieczność wymiany kompletu opon na nowy. Po okresie zimowym warto ustawić geometrię chociażby dla tego, że opony letnie mogą mieć inny profil bieżnika niż zimowy – deformacja opon związana z nieprawidłowym przechowywaniem jest dość popularna i lekceważona przez kierowców. Wadliwa geometria i zdeformowane opony to bardzo niebezpieczna mieszanka. W ten sposób prosimy się o awarię amortyzatorów lub nagłą utratę przyczepności w miejscu, w którym nigdy byśmy się tego nie spodziewali.

Czym jest geometria zawieszenia?

Geometria zawieszenia jest badaniem określonych kątów występujących w zawieszeniu. Większość nowoczesnych aut posiada nieskomplikowane zawieszenia, przez co zamiast o geometrii mówimy o ustawianiu zbieżności kół. Te samochody, które wymagają ustawienia geometrii, wymagają pomiaru takich wartości jak:

  • kąt pochylenia koła (camber)
  • kąt pochylenia sworznia zwrotnicy
  • kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
  • zbieżność kół

Wartości te ustalają ustawienie kół względem siebie, względem powierzchni drogi a także względem osi pojazdu. Niepoprawne ustawienie któregoś z parametrów będzie skutkować ściąganiem samochodu na jedną ze stron. Głównym celem ustawiania geometrii zawieszenia jest uzyskanie jak najbardziej równego styku opon z drogą, stałego niezależnie od warunków drogowych.

Co warto wiedzieć o zbieżności i geometrii?

Regulacja geometrii zawieszenia i zbieżności kół powinna zawsze odbywać się w profesjonalnym warsztacie. Warto wspomnieć o tym, że jeżeli geometrii nie da się ustawić – co się czasami zdarza – to znak, że zawieszenie jest uszkodzone. W takim wypadku należy najpierw zlokalizować uszkodzenia a następnie je naprawić. Dopiero po naprawie usterek powinniśmy udać się na zbadanie geometrii zawieszenia. Geometria zawieszenia jest także często nie do zbadania, gdy auto ma założone felgi o wymiarach, które nie były przewidziane przez producenta samochodu. Auta tuningowane wymagają więc indywidualnego podejścia. Zawsze jednak warto wybrać się na badanie geometrii – nawet jeżeli nasze auto nie pokazuje oznak wadliwej geometrii. Może się okazać, że podczas badania diagnosta zaobserwuje uszkodzenia w zawieszeniu – wymiana w porę może nas uratować przed większymi kosztami.

Tags:

About Author