Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Historia zawieszenia samochodowego

Zawieszenie samochodowe w postaci takiej, jak ją znamy dzisiaj, powstało dawno temu. Kolumny MacPhersona czy też zawieszenie niezależne to zespoły które wymyślono przed drugą wojną światową lub zaraz po niej. Większość rozwiązań, jakie znamy obecnie to rozwinięcia pomysłów genialnych konstruktorów. W tym wpisie postaramy się przybliżyć Państwu historię zawieszeń samochodowych.

Początki – resory piórowe

Zanim powstał pierwszy samochód, ludzie przemieszczali się za pomocą wozów ciągniętych przez zwierzęta pociągowe. Wozy te zaczęły powstawać w XVI wieku. Karoce były początkowo kabiną ustawioną na ramie, która była połączona na sztywno z kołami. Dopiero po jakimś czasie wprowadzono do nich pierwsze zawieszenie – resory piórowe. Karoce, jak i później bryczki, były synonimem luksusu a także pozwalały na w miarę szybkie i komfortowe przemieszczanie się po mieście jak i kontynencie. Dopiero XIX wiek przyniósł przyspieszenie komunikacji na świecie, a wszystko dzięki opracowaniu parowozu i kolei parowej. 

Pierwszy samochód – Ford T

Mając już omówione pierwsze próby stworzenia zawieszenia, możemy przejść do pierwszego samochodu. Ford T, produkowany od 1909 roku, był pojazdem rewolucyjnym – nie tylko ze względu na zastosowane w nim rozwiązania techniczne. Pojazd ten był rewolucyjny przede wszystkim ze względu na proces produkcyjny – Ford specjalnie opracował taśmę montażową, dzięki czemu w krótkim okresie czasu był w stanie wyprodukować bardzo dużą ilość samochodów w krótkim czasie. Przez niecałe 20 lat produkcji tego pojazdu, Ford wyprodukował ponad 15 milionów egzemplarzy. Nie dość, że pojazdów było mnóstwo, to jeszcze były one stosunkowo tanie, co zaważyło o popularności. Ford T był pojazdem o nienagannej wygodzie, którą zapewniało zawieszenie resorowe eliptyczne. Część modeli miała także zawieszenie resorowe poprzeczne lub, w nowszych wersjach, zawieszenie oparte na sprężynach śrubowych. Budowa zawieszenia, jak i całego pojazdu była tak prosta, że w każdym sklepie z można było znaleźć zamienniki do tego samochodu.

Okres międzywojenny – dalszy rozwój zawieszeń

Okres międzywojenny obfitował w powstawanie wielu firm motoryzacyjnych. Wiele osób widziało w motoryzacji ośrodek do zarobienia dużych pieniędzy. Jedną z takich firm był brytyjski Leyland. Firma ta stworzyła i zastosowała w swoich pojazdach po raz pierwszy drążki skrętne. Jest to rodzaj zawieszenia pośredniego, które posiada cechy zarówno zawieszenia zależnego jak i niezależnego. Zawieszenie takie składa się z sanek, które łączą obydwa koła. Sanki te są przymocowane do drążka skrętnego, którego zadaniem jest tłumić nierówności poprzez skręcanie. Rozwiązanie to jest bardzo proste i bardzo skuteczne, dlatego do dzisiaj jest bardzo szeroko stosowane. Nieco później niż Leyland, swoje rozwiązanie w dziedzinie zawieszeń samochodów przedstawiła włoska Lancia. Lancia Lambda wyposażona była w pierwsze na świecie niezależne zawieszenie przedniej osi, składające się z zespołu sprężyny i amortyzatora. 

Czytaj także: Rodzaje zawieszeń – czym jest zawieszenie zależne i niezależne

Okres powojenny – intensywny rozwój motoryzacji

Okres powojenny obfitował w duże zmiany strukturalne w wielu przedsiębiorstwach. Część firm, zajmujących się przede wszystkim produkcją urządzeń i pojazdów na potrzeby wojenne musiały zmienić swoją branżę, by utrzymać się na rynku. Zawirowania związane z przemianami w firmach prowadziły często do tego, że pracownicy często zmieniali miejsce pracy. Jednym z takich osób był między innymi Earl MacPherson. Był to konstruktor, który był wyspecjalizowany w tworzeniu zawieszeń dla pojazdów osobowych. Gdy zatrudnił się w Chevrolecie, jego zadaniem było opracowanie małego i przystępnego pojazdu do 1000 dolarów. Opracowując Chevroleta Cadet, wpadł na pomysł zespolenia amortyzatora ze sprężyną, dodatkowo wykorzystując ten zespół do prowadzenia koła. Rozwiązanie to było okazało się bardzo odporne, zajmowało mało miejsca oraz było bardzo proste w obsłudze. Niestety, Chevrolet nie zgodził się na budowę tego prototypu, przez co MacPherson przeszedł do Forda. Tam, stworzył pierwsze produkcyjne auto wykorzystujące kolumnę MacPhersona – Forda Vedette.

Koniec części pierwszej.

Tags:

About Author