Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Maglownica. Czym jest?

Maglownica to potoczne określenie zębatkowej przekładni kierowniczej stosowanej w zdecydowanej większości samochodów poruszających się po naszych drogach. Dzięki temu podzespołowi obrót kierownicy znajduje przełożenie w zmianie położenia drążków kierowniczych i ich końcówek, co pozwala na skręt kół. Warto poddawać go więc regularnym przeglądom, a jeśli dojdzie do awarii, nie wolno zwlekać z naprawą.

Co kryje się pod określeniem maglownicy?

Zębatkowa przekładnia kierownicza bezpośrednio odpowiada za mechanizm zwrotniczy oparty o listwę zębatą, którą poruszają koła zębate zwieńczające kolumnę kierowniczą. Ta natomiast połączona jest z kierownicą stanowiącą element wywołujący skręt.

Dodatkowym wsparciem w pracy maglownicy może być układ jej wspomagania, wykorzystujący pracę silnika elektrycznego, pompy hydraulicznej lub połączenia obydwu tych części. Nad całym układem czuwają czujniki mierzące kąt skrętu kierownicy czy siły działające na mechanizm zębatkowy, co pozwala na sterowanie siłą wspomagania.

Przyczyny przyspieszonego zużycia przekładni kierowniczej

Maglownica w swojej budowie i działaniu jest dość prostym podzespołem, stąd też mogłoby się wydawać, że będzie charakteryzować się długą żywotnością. Przekładnia kierownicza nie powinna wykazywać istotnych oznak zużycia przed upływem 10 lat eksploatacji lub 200 000 km przebiegu. Problem jednak w tym, że na maglownicę oddziałują intensywne drgania, powstające podczas przejazdu kół po dziurach w jezdni i innych nierównościach. Z uwagi na fakt, iż nawierzchnia polskich dróg wciąż jest daleka od ideału, okazuje się, że awarie maglownicy zdarzają się częściej, niż to przewiduje teoria. Oczywiście należy pamiętać, że stan nawierzchni to nie jedyna przyczyna przyspieszonego zużycia przekładni kierowniczej. Na ten fakt wpływ mają również inne czynniki związane ze sposobem eksploatacji auta. Nie zawsze kierujący zwracają szczególną uwagę podczas przejeżdżania przez progi zwalniające czy podjeżdżania pod wysokie krawężniki. Duże obciążające maglownicę wyzwanie stanowi również obracanie kierownicą w miejscu, czy zostawianie auta na postoju na skręconych kołach.

Objawy uszkodzenia maglownicy

Funkcja maglownicy jest na tyle istotna w zapewnieniu właściwego poziomu bezpieczeństwa, że objawy jej zużycia należy traktować bardzo poważnie i w żaden sposób nie wolno jej lekceważyć. Do pierwszych oznak należą przede wszystkim obniżenie precyzji prowadzenia samochodu oraz słyszalne stuki, dobiegające podczas wykonywania skrętów. Cięższa praca układu kierowniczego oraz blokowanie się kierownicy również mogą wskazywać na problemy z maglownicą.

Po dokonaniu szczegółowych oględzin zużytego podzespołu, zazwyczaj zauważalne są tak zwane zapocenia oraz drobne wycieki wynikające ze skrajnego zużycia osłon i uszczelniaczy. Wskutek tego pogarsza się smarowanie, a do wnętrza przekładni przedostają się brud i zanieczyszczenia. W dalszym etapie dochodzi często do osadzania się niepożądanych drobinek na elementach maglownicy i wyszczerbienia ząbków listwy lub też uszkodzenia stabilizujących ją tulei.

Wymiana osłon maglownicy

Problemy z maglownicą zaczynają się z reguły od zużycia osłon i powstawaniu drobnych pęknięć w wyniku  intensywnego oddziaływania na nie czynników fizycznych i chemicznych pochodzących z nawierzchni drogi. Regularnie i skrupulatnie przeprowadzane przeglądy mogą jednak pozwolić na szybkie zlokalizowanie uszkodzeń elementów gumowych. W takim wypadku ich wymiana oraz uzupełnienie smaru zazwyczaj w zupełności wystarczą do zabezpieczenia maglownicy przed poważniejszym uszkodzeniem.

Maglownica – regenerować czy kupić nową?

Niestety w wielu przypadkach na drobne, bieżące  prace konserwacyjne jest już za późno, gdyż nastąpiło zużycie maglownicy w stopniu krytycznym. Problem rozwiązać można na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest zakup fabrycznie nowych podzespołów. Inny sposobem będzie zastosowanie zamienników. Koszty ich zakupu uzależnione są od modelu samochodu. Ceny zamienników do popularnych aut oscylują w granicach kilkuset złotych. Natomiast nowe części wykonane w standardzie fabrycznym kosztować mogą nawet kilka tysięcy złotych. Zakres jest więc bardzo szeroki.

Alternatywą dla zakupu nowego produktu pozostaje regeneracja maglownicy, co jest rozwiązaniem bardzo popularnym z uwagi na niskie koszty i relatywnie wysoką trwałość. Ostateczna jakość będzie jednak uzależniona od rodzaju użytych części, zakresu i jakości przeprowadzonych prac.

Na maglownicy nie warto oszczędzać. Przekładnia zębata stanowi bowiem podzespół o niebagatelnym wpływie na bezpieczeństwo jazdy.

Należy pamiętać, że naprawa uszkodzonej maglownicy jest poważną ingerencją w układ kierowniczy i dlatego niezbędne jest przeprowadzenie badania geometrii kół i sprawdzenie zbieżności. Aby nie narazić się w nieodległej przyszłości na poważne kłopoty, dobrze jest aby takie badanie zostało przeprowadzone w renomowanym warsztacie czy stacji kontroli pojazdów. Podczas wystąpienia awarii warto również przyjrzeć się bliżej innym elementom układu kierowniczego.

Tags:

About Author