Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Naprawa zacisków hamulcowych – podstawowe informacje

Pierwszą rzeczą jaka przychodzi nam do głowy w momencie pojawienia się kłopotów z układem hamulcowym jest zmiana zużytych klocków oraz tarcz na nowe. Problemem jednak mogą okazać się wadliwe zaciski hamulcowe, które przymocowane są do zwrotnicy koła.

Jakie jest zadanie zacisków hamulcowych?

Zaciski hamulcowe odpowiadają za wysunięcie tłoczka, dzięki wygenerowanej w nich energii oraz dociśnięcie klocków hamulcowych do obydwu stron tarczy hamulcowej. Początkowo przez zacisk dociskany jest najpierw jeden z klocków, po czym rozpoczyna ruch w drugą stronę, co skutkuje dociśnięciem drugiego. W ten sposób jesteśmy w stanie zahamować nasz samochód. 

Co konkretnie może mieć zły wpływ na zaciski hamulcowe?

Elementem w samochodzie, na który powinniśmy zwrócić szczególną uwagę jest układ hamulcowy. Narażony jest on bowiem na szybkie zużycie wynikające z warunków z zewnętrznych. Zaciski usytuowane są tak, że mają bezpośredni kontakt z wilgocią oraz zanieczyszczeniami. W celu zapobiegania osadzania się brudu zaciski chronią osłonki gumowe. Niestety również one mogą ulec uszkodzeniu. Zaciski hamulcowe mogą się zablokować, gdy dostanie się do tłoczków oraz prowadnic większa ilość piasku, soli lub innych nieczystości. W ten sposób może dojść do zwiększonego tarcia pomiędzy klockami a tarczą co doprowadza do nadmiernego nagrzewania się układu hamulcowego. 

W głównej mierze powinniśmy również uważać na korozję, która może się pojawić w obrębie tłoczka zacisku lub elementów uszczelniających. Jest ona powodem wydobywania się płynu hamulcowego, poprzez uszkodzenie elementów.

Co powinno przykuć naszą uwagę gdy pojawią się kłopoty z zaciskami?

Zaciski hamulcowe są elementem w samochodzie, o który powinniśmy szczególnie się troszczyć. Wpływa on bowiem w znaczącym stopniu na przyjemność z jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo podróżujących. Część ta odpowiada za dociskanie klocków hamulcowych do tarczy. Mimo, iż bezpośrednio ciężko jest zauważyć rezultaty uszkodzonych zacisków to jednak bardzo często bierze się pod uwagę pozostałe podzespoły. Możemy wymienić 5 objawów, które mogą świadczyć o awarii zacisków. Są nimi:

  • drganie kierownicy podczas hamowania pojazdem
  • nietypowo głośna praca klocków hamulcowych
  • większe zużycie paliwa
  • widoczne zużyte tarcze
  • wydobywanie się płynu hamulcowego

Aby skutecznie ocenić stan zacisków hamulcowych powinniśmy udać się do warsztatu samochodowego. Tam specjaliści wykorzystując wysokiej jakości sprzęt zdecydują czy mamy nastawić się na naprawę układu hamulcowego, czy jednak musimy liczyć się z przeznaczeniem dodatkowych środków na zakup nowych zacisków. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie zawsze zauważając objawy awarii, zaciski będą nie do odratowania. Często bywa tak, że wystarczy ich odpowiednia regeneracja, aby zniwelować problem.

Regeneracja w przypadku tej części najczęściej polega na jej czyszczeniu. Ważne jest, aby w przypadku pojawienia się problemu, nie zwlekać i jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego. Jest to bardzo ważne z tego względu, że naprawa nie stanowi, aż tak dużego wydatku w porównaniu do zakupu nowych zacisków, których koszt sięga około 1000 złotych za sztukę.

Jak wygląda naprawa zacisku hamulcowego?

Każdy fachowiec, który zna się dobrze na swoje pracy, podczas przeglądu, odpowiednio wcześniej spostrzeże konieczność naprawy, przez co może zapobiec przed kosztowną wymianą lub w najgorszym przypadku koniecznością zakupu nowych zacisków. Dobry mechanik powinien sprawdzić stan zacisków hamulcowych za każdym razem gdy coś dzieje się nie tak z układem hamulcowym, a także podczas standardowej wymiany klocków oraz tarcz. Często pojawić się mogą warstwy rdzy o dużej objętości, obok których nie można przejść obojętnie. Konieczne jest jej usunięcie.

Oto kilka kroków jak postępować w przypadku naprawy zacisków hamulcowych.

  • w pierwszej kolejności należy rozebrać zacisk, a następnie dokładnie go oczyścić
  • następnie za pomocą szczotki drucianej starannie oczyścić zaciski z rdzy
  • dodatkowo powinniśmy ocenić stan prowadnic, odpowietrzników i tłoczników, a także gumowych nasadek – w przypadku, gdy części są w bardzo złej kondycji należy je wymienić na nowe
  • kolejnym krokiem jest przeprowadzenie procesu piaskowania, które ma na celu odnowienie starej części
  • widoczne rysy oraz nierówności należy zrównać za pomocą papieru ściernego
  • po tym etapie należy oczyścić element za pomocą sprężonego powietrza
  • znajdując się w tym miejscu można przejść do lakierowania
  • po lakierowaniu przymocować prowadnice, tłoczki oraz inne części
  • przedostatnim krokiem jest dokręcenie zacisku
  • na koniec należy sprawdzić pracę przewodów hamulcowych
Tags:

About Author