Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Układ kierowniczy – jak o niego dbać?

Jeśli nie jesteśmy absolutnie pewni, że stan naszego pojazdu pozwala na bezproblemowe kierowanie nim, nie powinniśmy wsiadać za kierownicę. Skutki lekceważenia tej maksymy mogą być opłakane. Dlatego w trosce o tak istotny element naszego samochodu jakim jest układ kierowniczy, powinniśmy szczególną uwagę zwrócić na wszelkie niepokojące symptomy i na bieżąco usuwać wszelkie usterki.

Objawy, które powinny nas zaniepokoić

Aby uniknąć w przyszłości poważnych konsekwencji niesprawnego układu kierowniczego należy zwrócić uwagę na objawy wskazujące na ich nieprawidłową pracę. Przede wszystkim powinniśmy wypracować w sobie nawyk wychwytywania na bieżąco wszelkich usterek Jednym z podstawowych symptomów, świadczącym że z układem dzieje się coś nie tak są charakterystyczne stuki dobiegające w trakcie jazdy, a także podczas manewrów na postoju z komory silnika. Naprawa nie domagających elementów nie należy wówczas do skomplikowanych. Bez problemu wykonamy taką usługę w niewielkiej cenie w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Niezbędna jest w takim przypadku diagnostyka i ustawienie geometrii kół np. w stacji kontroli pojazdów. Nieprecyzyjne lub nieprawidłowe ustawienie może spowodować, że nie uzyskamy oczekiwanych rezultatów naprawy, co może doprowadzić np. do szybszego zużycia opon.

Inne ważne elementy układu kierowniczego

Drążek kierowniczy to kolejny element układu kierowniczego, który w wyniku intensywnej eksploatacji narażony jest na zużycie. Gdy pojawią się zbyt duże luzy, wywołuje to obniżenie się precyzji obsługi całego układu. Możemy także mieć do czynienia ze stukami docierającymi się z okolicy tak zwanej maglownicy. To czy wymiana i konserwacja tego elementu będzie skomplikowana w dużej mierze zależy od konstrukcji konkretnego auta, a co za tym idzie jego dostępności. Niekiedy, żeby się dostać do drążka kierowniczego wystarczy podnieść samochód podnośnikiem. Przy niektórych samochodach niestety niezbędny jest demontaż przekładni. Także wymiana tego elementu wymaga późniejszego ustawienia geometrii kół.

Także niezwykle groźną awarią jest uszkodzenie maglownicy, objawiające się pojawieniem się na niej luzów. Należy także pamiętać, aby dokonywać regularnej kontroli stanu gumowych osłon, ponieważ gdy się uszkodzą to do maglownicy może dostać się woda. A to grozi wypłukaniem smarów i korozją.

Czasem do uszkodzenia maglownic dochodzi z powodu słabej jakoś materiału wykorzystywanych do jej produkcji. Jednak często wina stoi niestety po stronie kierowców. Bardzo niekorzystne dla tego elementu jest obracanie kół w czasie postojów, uderzenia w krawężnik, czy inne przeszkody oraz zamontowane zbyt duże felgi. Sytuacje te jeśli się powtarzają, to zmuszą nas, żeby prędzej czy później udać się na kontrolę układu kierowniczego do mechanika samochodowego. Nawet jeśli do wymienionej sytuacji doszło jednostkowo i na pierwszy rzut oka nie stwierdziliśmy uszkodzenia, to warto jednak poddać auto kontrolnemu badaniu geometrii i zbieżności kół.

Tags:

About Author